Uniwersytet jest dla świata

Wielokrotnie powtarzałem, że nasza Uczelnia nie powinna być szkołą wyższą. Że mamy dużo większy potencjał, że nasza dydaktyka może i powinna przekraczać w swej istocie to wszystko, co charakteryzuje szkolną edukację. Bo nasza wspólnota nie powtarza, nie przekazuje czyichś doświadczeń i osiągnięć. Jej celem jest poznawać świat, tworzyć wiedzę, której dotąd nie było. Co więcej, tworząc w ten sposób przyszłość oferujemy naszemu otoczeniu narzędzia i wiedzę, które pozwalają rozwiązywać problemy nam współczesne – i te, które nadejdą. Wielkością Uniwersytetu jest bezinteresowne poszukiwanie prawdy. Tylko dzięki temu jesteśmy stale gotowi zaoferować światu wsparcie. Problemem jest tylko określenie miejsca i celu naszego spotkania za światem.

Czytaj dalejUniwersytet jest dla świata

Zarządzanie w kryzysie. Wolność dla wspólnoty

Czym jest zarządzanie? Nie, nie chcę zagłębiać się w skomplikowane definicję. Szkoda na to czasu. Chciałbym odwołać się do Państwa doświadczenia. Każdy z nas w trakcie bieżącego kryzysu miał okazję zetknąć się z różnymi sposobami wykonywania obowiązków przez przełożonych. Dla mnie bycie w środku zdarzeń było pod tym względem ważnym doświadczeniem.

Czytaj dalejZarządzanie w kryzysie. Wolność dla wspólnoty

Administracja – dla Uniwersytetu, transparentna, bliska

Nie chciałbym pisać o tym, jak zmieniać administrację. Gdyby ktoś, kiedyś, znalazł uniwersalną prawdę dotyczącą kształtowania administracji – wszyscy podążaliby za jego radami. Pomimo jednak różnych mód w teorii zarządzania, jedynym ich sprawdzianem jest funkcjonowanie konkretnego zespołu ludzi. Zespołu, któremu administracja ma pomóc w realizacji ich celu. Dla naszego Uniwersytetu tym celem jest prowadzenie światowej jakości badań, dydaktyki innowacyjnej, wynikającej z naszych badań oraz współpracy z otoczeniem na gruncie badań. I na tym kończy się teoria uniwersyteckiej administracji. Zarządzanie i współpraca w tym celu z pracownikami administracji powinny służyć tym trzem prostym celom. Wszystko co ponad to, powinno budzić niepokój.

Czytaj dalejAdministracja – dla Uniwersytetu, transparentna, bliska

Epidemia i nowe/stare wyzwania dydaktyki akademickiej

Długi okres zawieszenia zajęć w murach naszego Uniwersytetu skłonił mnie do zastanowienia się nad tym, co jest najważniejsze w naszej dydaktyce? Co może być nowe, co jest odwiecznym wyzwaniem w relacji student – mistrz? Kryzys zmusza do podejmowania decyzji pod kątem tego, co jest dla nas najważniejsze, najcenniejsze. Co w tym świetle okazało się być centrum aktywności dydaktycznej?

Czytaj dalejEpidemia i nowe/stare wyzwania dydaktyki akademickiej

List IX. Powroty, ale nie szybko! I sukcesy, sukcesy…

Koleżanki i Koledzy,

Drodzy Doktoranci i Studenci,

Pan Premier, a w ślad za nim nasze Ministerstwo, ogłosiło, że z dniem 25 maja będzie możliwy powrót studentów ostatnich lat oraz uczestników zajęć, które nie mogą być świadczone w formie zdalnej, na uczelnie. Jednak oficjalny komunikat Ministerstwa jest dość enigmatyczny

Przewidujemy, że od 25 maja przywrócona zostanie możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych na ostatnich latach studiów oraz tych zajęć, także w ramach kształcenia doktorantów, które nie mogą być realizowane z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, w tym w laboratoriach, centrach symulacji medycznej itp.

Jako z zawodu trudniący się egzegezą tekstu historyk mógłbym z lubością rozwodzić się nad modalnościami tego komunikatu. Ale szkoda na to czasu. Mówi on mniej lub bardziej wprost – nie wiemy jeszcze, jak i co zrobić, ale pan Premier zapowiedział, że niektórzy z Was mogą wracać.

Czytaj dalejList IX. Powroty, ale nie szybko! I sukcesy, sukcesy…

Uniwersytet wspierający i współpracujący ze studentami

Wsparcie dla rozwoju doktorantów i studentów to nasza misja. To nie jest nasz obowiązek ani zadanie, lecz właśnie misja – coś, co chcemy osiągnąć poprzez naszą pasję. Nasze badania to droga do budowania dydaktyki włączającej studentów w to, co kochamy najbardziej. Jednocześnie naszym zadaniem jest pokazanie doktorantom i studentom nie tylko zasobu światowej Akademii, ale też dróg realizowania ich życiowych karier.

Czytaj dalejUniwersytet wspierający i współpracujący ze studentami

Nasz, nowoczesny Uniwersytet. Uniwersytet badawczy

Bardzo często w trakcie swojej kampanii mówiłem o 'nowoczesnym Uniwersytecie’. Nie chciałbym stworzyć wrażenia, że to tylko marketingowy chwyt, budowanie atmosfery i rozbudzanie emocji bez troszczenia się o treść. Ale dla mnie ta 'nowoczesność’ to jeden z kluczowych elementów Wspólnoty. Oznacza ona dla mnie odwagę, by wyjść na przeciw wyzwaniom, jakie stwarza stale zmieniający się świat. Nie lęk, nie odtwarzanie utartych schematów – lecz spotkanie z rzeczywistością. Ale taka nowoczesność musi opierać się na pasji nas wszystkich: wykładowców i studentów, doktorantów i pracowników administracji. Pasji, w której badania i dydaktyka przenikają się i tworzą nasz wizerunek. Naszą markę uczelni badawczej.

Czytaj dalejNasz, nowoczesny Uniwersytet. Uniwersytet badawczy

Epidemia i Uniwersytet – wnioski i zmiany

Epidemia spowodowała znaczące zmiany w naszym życiu na Uniwersytecie. Dużo poważniejsze, niż chwilowe zawieszenie procedur wyborczych. Dotknęły one całą społeczność, w różnym stopniu zmuszając do odpowiedzi na pytanie o naszą przyszłość. W tych dniach nie brakuje proroków wieszczących katastrofalne skutki epidemii. Ja nie zamierzam im odbierać pracy. Natomiast chciałbym przekazać Wam to, co dla Uniwersytetu wydaje mi się kluczowe w nadchodzących latach. Tak, w ciągu co najmniej kilku lat, bo epidemia pokazała dobitnie, że kierowanie naszą Wspólnotą nie może opierać się na reagowaniu na bieżące zagrożenie. Musimy spojrzeć szerzej i dalej. I z myślą o przyszłości skorzystać dziś z możliwości zbudowania nowego, gotowego na wszelkie wyzwania Uniwersytetu.

Czytaj dalejEpidemia i Uniwersytet – wnioski i zmiany

List VIII. Decyzje, wybory, innowacje

Drodzy Koleżanki i Koledzy,

Doktoranci i Studenci,

Czas ucieka przerażająco szybko. Dosłownie za kilka dni miną dwa miesiące od momentu zawieszenia zajęć na Uniwersytecie. Ale, jak o tym mówię w innym miejscu – nie przepadam za celebrowaniem kolejnych nawrotów czasu. Wolę skupić się na momencie, w którym się znajdujemy i spojrzeć w przyszłość. Nawet, jeśli ta ostatnia jest mocno niejasna.

Czytaj dalejList VIII. Decyzje, wybory, innowacje

List VII. Praca, wybory, ewaluacja…

Szanowni Państwo,

Dziś święto pracy. Należę chyba do ostatniego pokolenia, które pamięta oficjalne pochody i ob-chody, łopot sztandarów i generalną nudę pierwszomajówek. Jak w przypadku innych świąt, jestem zwolennikiem możliwie radosnego i spontanicznego w nich uczestnictwa. Stąd od pochodów wolę zdecydowanie wędrówki po górach. Lokalne i chwilowe uwarunkowania powodują, że dziś nie jest to tak proste i jednoznacznie ciężko chyba nam powiedzieć, co można, a czego nie wolno, co jest bezpieczne, a co nie. Ale nie zmienia to mojego podejścia do istoty tego święta – praca jest ogromnym dobrem.

Czytaj dalejList VII. Praca, wybory, ewaluacja…